Tegen de avond begin ik met de planning van mijn nieuwe uitdaging
namelijk de Transalp. Meer dan 50 bergpassen,
waarvan er ruim 43 hoger zijn dan 2000 m, zijn samen goed
voor een hoogteverschil van ongeveer 72000 meter: dat staat
me de komende 6 weken te wachten.
Geen kajuit deze keer, dus besluit ik maar mijn bedje te
spreiden onder de trap op de 11de verdieping. Dit lijkt misschien
een te gekke keuze maar hier heb je tenminste geen last van
discoverlatende opvarenden. s Nachts is het gewoon wegdromen
van opeenvolgende haarspeldbochten en bergflanken die er de
komende weken zullen moeten aan geloven.
Een aankomst per schip in Venetië is natuurlijk een
unieke belevenis. Vanaf het bovenste dek kan je namelijk genieten
van een hemels uitzicht. Je kijkt er zowaar neer op de vele
typische gondels, het Dogenpaleis en natuurlijk het wereldberoemde
San Marco plein. Eenmaal aangemeerd trek ik met mijn immer
zwaarbeladen trekkersfiets de stad in. Precies niet zon
verstandige keuze, want wie Venetië ook maar een beetje
kent zal weten dat de vele kleine steegje van elkaar gescheiden
worden door honderden grachtjes. Een koud kunstje voor zij
die beschikken over een gondelboot, maar voor mij betekent
dit dat ik iedere keer met 50 kilo onder de arm de trapjes
op en af moet.
Of ik tijdens mijn tocht ooit eens in de belangstelling heb
gestaan? Wel, herstel maar eens een lekke band temidden de
Japanners op het San Marco plein en je zult wel meteen weten
hoe het voelt om in de kijker te lopen.
Ik verlaat de stad in noordelijke richting naar daar waar
de bergen zijn. Er wordt meteen stevig doorgefietst, want
morgen wacht me al een eerste Dolomietenklim: namelijk, de
uit de Giro dItalia bekende, Passo di Fedaia. Meer dan
2000 meter hoog, 15% recht bergop en dat met al die bagage,
ik denk dat ik bij deze als bergbeklimmer gedoopt ben.
Ook de volgende dagen trek ik ten strijde op de flanken van
één van mijn tien uitverkoren Dolomieten passos.
Meestal gaat het recht op de trappers tot boven en dan als
een baksteen naar beneden. Voor zij die het ook eens willen
proberen hier volgen enkele van mijn favorieten: Passo di
Pordoi, Passo de Sella, Passo di Rolle
Aan jullie de
keuze!
|